2013. november 17., vasárnap

2013. november 17: PECS, bölcsi és egyéb történések

Az élet valóban egy állandó hullámzás,vagyis ahogy az lenni szokott egyszer fenn, egyszer lenn. Ez velünk sincs másképp, legalább valamiben mi is átlagosak vagyunk...

Október 31-én Pesten voltunk, ismét, de most végre valami jó is történt velünk. Megvolt ugyanis az első PECS képzés. Ahogy azt az előző bejegyzésben is írtam a PECS egyfajta képcserés kommunikáció, amivel megtanulják az autista gyerekek kifejezni magukat. Ennek 6 fázisa van és terv szerint egy-egy fázis között 1 hónap telik el. Ennek a sorozatnak az első fázisát mentünk megtanulni, legalább is ez volt a terv. De Bazsi, mint általában mindig, most is felülírta a mi és a "tanárok" elképzeléseit és terveit. A testem minden egyes porcikáján állt a szőr amikor Bazsi először odaadta Anna kezébe a képet mindössze 5 perc foglalkozás után. Igen 5 perc után. Mi csak csendes megfigyelőként ültünk Petivel és Magorral a sarokban és néztük mi történik Bazsi és két segítője Anna és Bea között. Láttuk, hogy működik a dolog és Bazsi nagyon ügyes, és azt is, hogy "tanárai" mind a ketten meglepően emelgették szemöldöküket de sokáig nem mertünk kérdezni semmit nehogy bezavarjunk. Aztán csak-csak megszólaltunk. Nem voltunk benne biztosak, hogy ez most jó vagy rossz, ami történik. A válasz egyértelmű volt, Bazsi nagyon ügyes és rettentő gyorsan tanul. Hogy mennyire? Bazsi 1,5-2 óra alatt megtanulta a PECS első 3 fázisát. Vagyis nem csak azt értette meg, hogy ha kártyát ad az ember kezébe akkor kap érte valamit és ezzel elindul a kommunikáció, hanem azt is megcsinálta, hogy akármilyen távolságból képes ezt megtenni és ráadásul ki is választja azt amit szeretne, ami már a 3. fázis. Hihetetlenül büszkék voltunk rá és jó volt látni, hogy végre valami működik, ráadásul egy olyan dolog ami nagyon hasznos lesz a számára és amivel megtanul kommunikálni. Szóval az eredeti terv az volt, hogy 10 kártyát kapunk, végül 20-al jöttünk haza és következő héten amikor szülőtréningre mentünk akkor még 30-at hoztunk. Most a legközelebbi alkalomra már gyűjtjük a továbbiakat, amik kelleni fognak. 17 nap telt el azóta, hogy Bazsi elkezdte a PECS tanulását és most ott tartunk, hogy egyre több kártyát használ, annak kifejezésére mit is szeretne. Igaz még néha figyelmeztetni kell, hogy azt használja régóta használt, kevésbé érthető kommunikációja helyett de az eredmény egyértelmű. Sokszor megmutatja mit is szeretne és Bazsi sokkal nyugodtabb is, mint volt, mert ahogy Anna fogalmazott " elkezdett működni a világ számára".
Legközelebb november 28-án megyünk, mert Anna úgy ítélte meg nem kell 1 hónapot várni a következő fázis megtanításáig. Utána pedig december 16-án, ami egyben egy kontroll vizsgálat is lesz.

Október 21-től megkezdődött a bölcsődei beszoktatásunk is. Nagyon izgultam, főleg a legelső nap előtti estén. Az első hét történéseit már leírtam, ami után következett egy kis fellendülés, miután azt gondoltam talán lesz is esély arra, hogy Bazsi be fog tudni szokni és amit nagyon szeretnénk, hogy gyerekek között legyen legalább napi pár órát, az működni fog. Nagyon fontosnak tartottam ez, mert a szocializációt csak ilyen környezetben tudja megtanulni. Ugyanis a 3 sérült terület közül (kommunikáció, tanulási nehézség-kreativitás, szocializáció) ez az egyetlen, amit nem tudok neki otthoni környezetben megtanítani, bármi mást igen, ,de bölcsődét otthonra nem tudok varázsolni.
Amikor benn voltak és nem mentek ki az udvarra, Bazsi egész szépen viselkedett már, de kinn az udvaron minden megváltozott. Bazsi kezelhetetlenné vált. Összességében úgy gondoltam, hogy várok még egy kicsit és lassan leülök beszélni az igazgató Nővel, mert úgy látom sajnos a körülmények nem a legmegfelelőbben az integrációra. Megelőztek. Ugyanis a héten kedden hívott a nevelőnk, hogy csütörtökön szeretne velünk beszélni az igazgató. Kértem legyen őszinte és mondja meg, hogy arról lesz-e szó, hogy Bazsi beszoktatása és bölcsődei pályafutása itt véget ér. Mert ha így van fölöslegesen már nem viszem a maradék két nap. A válasz egyértelműen igen volt. Vagyis végeredmény tekintetében, ami Anyaként persze kicsit fájdalmas, hogy mindösszesen 12 nap után megszületett az eredmény, Bazsi nem integrálható. A szomorú ebben csupán az, hogy véleményem szerint nem is történt integráció, mert az, hogy egy nevezzük SNI (Sajátos nevelési igényű) gyereket berakunk egy átlagnál 2 fővel kisebb csoportba, ugyanolyan körülményeket teremtve mint egy egészségesen fejlődő gyereknek, vagyis bármilyen támogató segítség (pl. gyógypedagógus) nélkül és így tőle várjuk el azt, hogy alkalmazkodjon a körülményekhez úgy mint egy egészséges fejlődésű gyerek, az személyes véleményem szerint nem mondható integrációnak. Hiszen ezektől a gyerekektől nem várhatóak el, ugyanazok a dolgok, mint más gyermekektől. Nos ilyen körülmények mellett, úgy gondolom az én fiam 100%-ot teljesített, mert az első naphoz képest már sokkal jobban mentek a dolgok a 12, napon,  hangsúlyozom 12 nap. Ami azonban a legnagyobb gondot jelentette az az, hogy Bazsi olykor a gyerekekkel "agresszívan" viselkedett. Bár nem mindig bántó szándékkal, egyszerűen csak nem tud mit kezdeni velük, nem tudja hogyan kell játszani.
Csütörtökön, amikor az igazgató Nővel találkoztunk akkor mindezt elmondtam neki is. A mellett érveltem, hogy szerintem nem az integrációs körülmények, nem nyújtanak megfelelő körülményeket. Vagyis nem a bölcsődével, magával van gondom mert ott úgy gondolom igen nagy szeretettel várták Bazsit, ami nagyon fontos, hanem magával az integráció intézményével. Persze, hogy vannak gyerekek, akik ilyen körülmények mellett is integrálhatóak, mert és itt senkit sem akarok megbántani, de az olyan gyerekeket, akik elülnek egész nap egy játékkal, őket könnyű integrálni egészséges gyerekek közé. Ő velük nem kell annyit foglalkozni, mint egy olyan gyerekkel mint például az én fiam. Nem mellesleg megjegyzem ő velük is ugyanúgy kellene, mert ez ilyen szinten sem integráció. Az érdekessége a dolognak, hogy az utolsó szülőtréning alatt, előjött ez a téma, megjegyzem nem én hoztam fel. Minden szülő az ország több területéről és nem csak bölcsődei szinten, hanem oviban és iskolában is tapasztalták ezt a problémát. Vagyis azt, hogy kimondja egy intézmény, hogy integrál és nincs mögöttes tartalom. Nem történik tényleges integrációs munka azon kívűl és most bocsánat a megfogalmazásért, mint, hogy bedobjuk az SNI gyerekeket az egészségesek közé és lássuk hogyan viselkednek, vagy be tudnak-e illeszkedni. Bár gyerek cipőben járok a témában de ez szerintem nem integráció.
Csak kérdezem én, hogy várják a "más" emberektől, hogy alkalmazkodjanak a társadalmi normákhoz és szociális életet éljenek felnőtt korukban, ha már bölcsődei szinten sem teremtjük meg nekik azokat a körülményeket, amik segítenék őket ebbe az irányba.
Nálunk a megoldás jelenleg úgy néz ki, hogy Bazsi ha minden igaz decemberben kezdődő olyan napközibe fog járni, ahol rajta kívül 2 vagy 3 hasonló sajátos nevelési igényű gyermek lesz, rájuk két nevelővel, akik értenek is hozzájuk. Ez nagyon jól hangzik részben. Mert legalább egy olyan valaki foglalkozik majd vele, aki ért is hozzá és a többi gyerekhez. De! Kérdezem én, ez már nem társadalmi kirekesztés és szegregáció bölcsődei szinten? Tény, hogy Bazsinak nem volt megfelelő ez a hely, csak azt gondolom, hogy nem is állt messze tőle, hogy sikerüljön. Szerintem, ha egy "szakképzett integrációt" kap akkor minden jól is alakulhatott volna. Félreértés ne essék nem arról van szó, hogy nem tudom elfogadni gyerekem más, mint a többi átlag gyerek, vagy hogy tiltakozom az ellen, hogy hasonló viselkedésű és gondolkodású társai között legyen, hanem azt nem tudom elfogadni, hogy van egy igen rosszul működő rendszer, ami kimondja megtettünk mindent a gyerek integrációja érdekében, pedig nem és utána mosva kezeit eldobja a gyereket mert nem tudott működi ebben a környezetben.
Még egyszer hangsúlyozni szeretném nem kívánok senkit szidni, vagy pocskondiázni, pláne nem a bölcsit ahol voltunk csupán gyakorlati szinten megtapasztaltam azt, hogy ez így nem működik, és ahogy azt Pesten tapasztaltam a tréningen ezzel nem vagyok egyedül.
Így hát úgy döntöttem megpróbálok lépni az ügy érdekében. meg van a terv a fejemben, ezen az úton elindulok és meglátjuk, majd merre sodor a szél. Nem csak az én fiam, de a többi hasonló gyerek érdekében is. Hiszek abban, hogy ha valaki egy jó ügy érdekében lépést tesz, akkor az eredmény ér el. Remélem így lesz.
Úgyhogy most kicsit kihasználva azt, hogy a blogot sokan olvassák arra kérlek titeket, hogy ha van valami véleményetek, tapasztalásotok vagy ötletetek ez ügyben azt kérlek osszátok meg velem, hátha segít az is.

Hát mostanra ennyit. Megyek mert várnak a fiúk és a család, hogy ma is megéljünk még sok-sok szép pillanatot együtt:-)

5 megjegyzés:

  1. Egy ideje figyelemmel kísérem a blogod, és drukkolok nektek. Szomorúan olvastam a legutóbbi bejegyzést, mert hallássérült gyermekekkel foglalkozó gyógypedagógusként szívügyem az integráció, jobban mondva az inklúzió. Sok helyen találkozom én is hasonló fogadással, amit leírtál, és ez valóban csak fogadás, és nem befogadás. Három összetevőn áll vagy bukik a sikeres inklúzió(=befogadás). A megfelelően felkészített és elkötelezett befogadó pedagógusokon, a szintén mindenre elszánt, gyermekének legjobbat akaró és ezért aktívan tevő szülőkön, és a gyermek képességein és személyiségén. + A folyamatot támogató gyógypedagóguson. Tehát nagyon összetett ez az egész, sok mindennek kell együttműködnie hatékonyan, de azért megvalósítható! Nem tagadom, hogy szemléletváltás kell hozzá, hiszen a pedagógusoknak látniuk kell, hogy minden gyerek más. Az egészségesek is. Más erősségeik, gyengeségeik és szükségleteik vannak. Az inklúzió minden gyermek igényeit a neki megfelelő módon igyekszik kielégíteni, ekkor profitálhat legtöbbet a fogyatékos gyermek, és a társai is. Ekkor tanulják meg a társak is, hogy az a normális, ha különbözőek vagyunk, ennek ellenére jól érezzük magunkat együtt! Persze ennek megvalósulásához jó lenne állami támogatás, már jó irányba indult az ügy, csak hát az új Köznevelési Törvény... Nem csak pénzre gondolok itt, hanem a csoportok létszámára például... De ne keseredjetek! Tapasztalom, hogy az elszánt, hozzáértő szülőknek ajtók nyílnak, és ha lassan is, kis lépésekben fejlődést tapasztalnak. Biztos ismeritek őket, bátran ajánlom figyelmetekbe: http://www.autizmus.hu/index.shtml
    És tudjátok, hogy sokan dolgozunk azon, hogy jól működő inkluzív környezetbe kerüljenek fogyatékos gyermekek! Előbb - utóbb biztos lesz eredmény!! És attól, hogy most még szegregált környezetben van Bazsi, ez még nem jelenti azt, hogy óvodai, iskolai pályafutása végéig abban kell maradnia. Hajrá!! :) Szeretettel, Anna

    VálaszTörlés
  2. És itt egy programlehetőség, ami pont ezekről a kérdésekről szól:
    http://www.barczi.elte.hu/ DAAD AAK zárókonferencia -
    http://www.barczi.elte.hu/letoltesek/documents/Megh%C3%ADv%C3%B3_DAAD_AAK_z%C3%A1r%C3%B3_2013_12_12_reg_1.pdf
    téma: inklúzió, autizmus, kommunikáció :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Anna!

    Nagyon szépen köszönöm az információkat, pontosan erre van szükségem, hogy többet megtudjak a dologról, hogy tudjam egyáltalán, hogy hogyan is működne mindez jól. Mert én sajnos nem vagyok szakember.

    Köszönöm a bíztató szavakat is, nagyon kedves vagy:-))

    VálaszTörlés
  4. Szia, én nem rég mentem keresztül ezen a mizérián. Nekem is autista kisfiam van, aki lehúzott 3 évet módszertani oviban, ott tanult meg beszélni, ott lett szobatiszta, tavaly év végére olyan lett mint bárki más. Versmondó versenyeken indult, együttműködő, kedves, barátságos volt, így a szóba került hogy a suli előtti utolsó évét egy normál oviban fogja tölteni. A körzetileg illetékes ovoda elvállalta hogy felveszi. Nagyon bizakodóak voltunk, hiszen tényleg rengeteget fejlődött a gyerek. Ennek ellenére mindösszesen 1 hetet járt abba az oviba, azt is úgy hogy mindennap sírva ment oda, csak délig lehetett és minden délben csak a panaszt kaptuk hogy agresszív volt, csúnyán beszélt az ovónénivel, köpködött, fejét ütögette (ezt előtte és azóta sem csinálja). Már akkor mondogatták hogy lehet hogy nem fog beilleszkedni és kezdtem én is azt látni.
    Közben kiderült hogy kiscsoportosként kezelik (a szülőin kiderült hogy 13 3 éves és 1 4 éves kisgyerekkel került egy csoportba, tehát mindenki beszoktatós pici volt az én fiam meg 6 éves suli előtt álló nagyfiú, kicsit csodálkoztam ezen de "megnyugtattak" hogy sokkal jobb lesz neki egy ilyen kis csoportban mint a többi 25-27 fős csoportokban) tehát nagyon sok programból (pl. úszás, lovaglás, zenetanítás, nagyobb kirándulások stb.) kimaradt volna, pedig neki a szakvéleményén intenzív fejlesztő terápia volt előírva heti több alkalommal+heti 2 logopédiai foglalkozás (amiről szintén nem tudom lett volna e). A második hét hétfőjén egyszerűen nem bírtam a gyereket elvinni az oviba, sírt, nem öltözött, nem tudtam vele mit csinálni. Elkezdtem intézni a vissza íratást a régi ovijába (ahova szeretett járni és voltak barátai, megkapta a fejlesztéseket), szerencsére ez könnyen ment, lévén hogy 5 napot járt csak másik intézménybe. Szept. 16.-tól tehát ismét a régi módszertani oviban van, összesen 5-en vannak a csoportban, visszatértek a foglalkozások, sokat énekelnek, érdekes foglalkozások vannak, most pl. majd az adventre készülnek, mézeskalácsot sütnek stb. A kisfiam is a régi lett, de be kell valljam az az egy hét nagyon rossz hatással volt rá, sokáig tartott míg visszazökkent a régi kerékvágásba. Most is eszébe jut az ovi ahol 5 napot töltött és mindig kérdezi hogy ugye nem kell oda vissza mennie.
    Mikor kiírattam onnan kiderült hogy nem voltak barátai, a nagyobbak csúfolták, a kisebbek féltek tőle mert agresszív volt. Én úgy gondolom nem az ovoda a hibás, ők legalább adtak neki egy esélyt, de ahogy te is jól megfogalmaztad, az integráció mögött nem volt igazi tartalom, valóban csak fogadták (mivel az alapító okiratban le volt írva, meg amúgy körzetileg is oda tartoztunk), de nem befogadták.
    A történtek után sokszor hibásnak éreztem magam, amiért átírattam egy normál oviba, de nem tudhattam hogy ezzel ártok neki és a környezetemben (pedagógusok, háziorvos) mindenki azt mondta menni fog a dolog és látva a kisfiamat én is ezt hittem.
    Most már örülök hogy vissza vették a régi ovijába, ahol felkészítik a szeptemberi suli kezdésre. Tudom hogy itt jó kezekben van, szeretik, fejlesztik. Remélem kisfiad is megfelelő fejlesztést fog kapni decembertől az új helyen. Majd írd meg a tapasztalataid.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Viki!

      Bocsánat, hogy csak most válaszolok de megmondom őszintén eddig nem néztem rá a blogra utolsó bejegyzésem óta. Rengeteg tennivalóm volt.

      Nagyon örülök és nagyon jó olvasni, hogy milyen szépen fejlődött és fejlődik a kisfiad és, hogy megtaláltátok a helyét, ahová szeret járni és jó neki és nem mellesleg fejlődni is tud:-)

      Készülök a napokban írni megint, és ma kezdjük az új bölcsit mert bizonyos orvosi dolgok miatt elhúzódott a kezdés. De nagyon bizakodom, hogy jó lesz. Nem tudok mást tenni.

      Köszönöm, hogy írtál és megosztottad személyes tapasztalatod. ha bármikor bármilyen gondolatod, tapasztalatod vagy ötleted van a témával kapcsolatban azt szívesen veszem.

      Tényleg , amúgy Pécsiek vagytok? Bocsánat, már ha nem tolakodó a kérdésem. Csak mert több helyről is hallottam hasonló eseteket az országból és kíváncsi vagyok, hogy hol történt ez. Mármint nem pontosan az ovi nevét csak a várost.

      Most mennem kell ébreszteni a gyerkőcöket!

      Szép napot nektek:-)

      Törlés